نویسندگان | فرشاد جعفری، محمد رضاحکیمیان، مسیح صبوری، علی علوی |
---|---|
همایش | پنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی |
تاریخ برگزاری همایش | ۱۳۸۱ |
محل برگزاری همایش | اصفهان |
نوع ارائه | چاپ در مجموعه مقالات |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
<p>به واسطه کوتاه شدن دوره بستری در بیمارستانها، کاهش تخت های بستری و افزایش مراقبت بیماران در جامعه، اغلب افراد بستری در بیمارستان موقعیت مناسبی را برای یادگیری مهارتهای بالینی پایه دانشجویان پزشکی فراهم نمی کنند. از سوی دیگر، با توجه به محدودیتهای یادگیری بر بالین بیمار و مورد توجه قرار گرفتن حقوق بیماران، امروزه تاکید بر آموزش مهارتهای بالینی و ارتباطی و ایجاد نگرش در دانشجویان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مرکز یادگیری مهارتهای بالینی(CSLC) در پاسخ به تغییرات ایجاد شده در نحوه آموزش،فرصتی را فراهم می آورد تا دانشجویانپزشکی با استفاده از انواع وسایل کمک آموزشی، مدلها و مانکنها بتوانند مهارتهای بالینی و ارتباطی خود را در محیطی آرام و کنترل شده افزایش دهند. در بررسی که بر روی 20 مرکز مهارتهای بالینی در نقاط مختلف دنیا از طریق اینترنت، همراه با مرور مقالات مرتبط به عمل آمد،مشخص شد که CSLC توانسته است پیوندی بین مطالب تئوری و مهارتهای عملی ایجاد کرده، استرس دانشجویان را در برخورد اولیه با بیمار کاهش داده، مهارتهای ارتباطی را در کنار مهارتهای عملی در برخورد بهتر با بیماران، به آنها آموزش دهد. یک موفق باید قابل انعطاف، دارای برنامه ریزی صحیح، فاقد نقص در برنامه آموزشی و مطابق با اهداف آموزشی دانشگاه باشد و برای رسیدن به این منظور،نیازمند به برنامه ریزی و سازماندهی می باشد. این مقاله سعی دارد با کنار هم قرار دادن و مقایسه کردن مراکز مهارتهای بالینی در دانشگاههای مختلف دنیا یک نمای کلی از کاربردهایش ارائه دهد</p>