نویسندگان | مسیح صبوری - فرشاد جعفری -علی رضا منجمی |
---|---|
نشریه | . Iranian journal of medical Education |
ارائه به نام دانشگاه | علوم پزشکی اصفهان |
شماره صفحات | ۲۷۶-۲۸۳ |
شماره مجلد | ۱۰ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۲۰۱۰ |
رتبه نشریه | ISI |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
چکیده مقاله
مقدمه: استفاده ازبیمار استاندارد در امر آموزش مهارت گرفتن شر ح حال می تواند فرصتی برای دانشجویان فراهم کند تا نحوه برخورد اولیه با بیمار را فرا گیرند. بیمار استاندارد فردی است که می آموزد تا چگونه نقش یک بیمار را بازی کند. هدف این تحقیق بررسی تاثیراستفاده از بیمار استاندارد بر ارتقای مهارت گرفتن شرح حال دانشجویان دوره مقدمات پزشکی بالینی (سال سوم پزشکی) می باشد.
روش ها: در یک مطالعه نیمه تجربی، 95 نفر از دانشجویان دوره مقدمات بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نیمسال تحصیلی 1386-87 به دو گروه تقسیم شدند. گروه شاهد جلسه آموزش گرفتن شرح حال را به صورت سخنرانی و گروه تجربی این جلسه را با استفاده از بیمار استاندارد گذراندند. در پایان دوره در طی یک آزمون بالینی ساختارمند عینی، مهارت گرفتن شرح حال دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت و میانگین نمرات دو گروه با یکدیگر مقایسه شد. همچنین نظر دانشجویان در مورد دو روش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته پایا و روا بررسی گردید.
نتایج: اگر چه در مقایسه دو گروه از نظر مهارت گرفتن شرح حال، تفاوت معناداری در هر یک از سوالات چک لیست مشاهده نشد، ولینمره کل گروه تجربی به طور معناداری میانگین بالاتری در مقایسه با گروه شاهد کسب نمود
86 درصد دانشجویان ، استفاده از بیمار استاندارد را روش بهتری نسبت به سخنرانی میدانستند.
نتیجه گیری: بیمار استاندارد موقعیت مناسبی را برای دانشجویان پزشکی تازه وارد فراهم میآورد تا بتوانند مهارتهای گرفتن شرح حال و ارتباط با بیمار را به صورت تجربی فرا گیرند. پیشنهاد میگردد از بیمار استاندارد نه تنها در آموزش گرفتن شر ح حال، بلکه در آموزشمعاینه فیزیکی هم استفاده شود.
tags: بیمار استاندارد، بیمارنما، گرفتن شرح حال، مهارت های ارتباطی