مرکز آموزش مهارتهای بالینی چیست؟

نویسندگانفرشاد جعفری-محمدرضا حکیمیان-مسیح صبوری
نشریه. Iranian journal of medical Education
ارائه به نام دانشگاهعلوم پزشکی اصفهان
شماره صفحات۲۱-۲۹
شماره مجلد۳
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۲۰۰۲
رتبه نشریهISI
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران

چکیده مقاله

به واسطه کوتاه شدن دوره بستری در بیمارستانها ، کاهش تخت های بستری و افزایش مراقبت بیماران در جامعه،
اغلب افراد بستری در بیمارستان موقعیت مناسبی را برای یادگیری مهارتهای بالینی پایه دانشجویان پزشکی فراهم
نمی کنند. از سوی دیگر, با توجه به محدودیتهای یادگیری بر بالین بیمار و مورد توجه قرار گرفتن حقوق بیماران,
امروزه تأکید بر آموزش مهارتهای بالینی و ارتباطی و ایجاد نگرش در دانشجویان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در پاسخ به تغییرات ایجاد شده در نحوه آموزش، مرکز یادگیری مهارتهای بالینی(CLSC )فرصتی را فراهم می
آورد تا دانشجویان پزشکی با استفاده از انواع وسایل کمک آموزشی، مدلها و مانکن ها بتوانند مهارتهای بالینی و
ارتباطی خود را در محیطی آرام و کنترل شده افزایشدهند. در بررسی که بر روی 20 مرکز مهارتهای بالینی در
نقاط مختلف دنیا از طریق اینترنت، همراه با مرور مقالات به عمل آمد, مشخص شد که CLSC مربوط به
توانسته است پیوندی بین مطالب تئوری و مهارتهای عملیایجاد کرده، استرس دانشجویان را در برخورد اولیه با بیمارکاهش داده و مهارتهای ارتباطی را در کنار مهارتهای عملی در برخورد بهتر با بیماران، به آنها آموزش دهد. یک
CLSC موفق باید قابل انعطاف در برنامه ریزی، صحیح و بدون نقص در برنامه آموزشی و مطابق با اهداف آموزشیدانشگاه باشد و برای رسیدن به این منظور, نیازمند به برنامه ریزی و سازماندهی می باشد. این مقاله سعی دارد با کنار هم قرار دادن و مقایسه کردن مراکز مهارتهای بالینیو در دانشگاههای مختلف دنیا یک نمای کلی ازCLSC و کاربردهایش ارائه دهد.