بررسی فراوانی و علل مسمومیت ها در کودکان بستری در بیمارستان آیت الله موسوی زنجان، ۱۳۹۷-۱۳۹۲

نام نویسنده (دانشجو):
محل دفاع: دانشگاه علوم پزشکی زنجان
مقطع تحصیلی: دکتری
سمت استاد در پایان‌نامه: استاد راهنما

چکیده:

مقدمه واهداف:

مسمومیت ها یکی از شایعترین علل مراجعه به اورژانس بیمارستان ها در بسیاری از کشورهاست . بروز انواع مسمومیت ها بر اساس ویژگی های فرهنگی و اقتصادی جوامع مختلف متفاوت است . پیدا کردن فراوانی مسمومیت ها به ما کمک می کند در برنامه ریزی بیمارستانی برای مقابله با مسمومیت آگاهی بیشتری داشته باشیم. پیدا کردن علل مسمومیت در برنامه ریزی مقابله با این بیماری از جمله داشتن داروهای کافی ضد آن مسمومیت کمک می نماید.

       روش تحقیق:

در این مطالعه که به بصورت بررسی مقطعی  Cross-Sectionalانجام شد ، 505 پرونده کودکان زیر 15 سال که در طی سالهای 1397-1392 با مسمومیت به بیمارستان آیت موسوی زنجان مراجعه نموده بودند مورد بررسی قرار گرفت سپس متغیرهای مورد بررسی مانند سن، جنس، علت مسمومیت، محل زندگی، علایم بالینی و ... از پرونده های این کودکان استخراج شده و در فرم های جمع آوری اطلاعات طرح وارد گردید.  تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. توصیف متغیرهای کمی با استفاده از شاخص های مرکزی و پراکندگی، و توصیف داده های کیفی با استفاده از درصد فراوانی گزارش شده است. در مقایسه داده های کمی بسته به نحوه توزیع متغیرها از تستهای پارامتری و یا غیر پارامتری معادل( T-Test/ Man-Whitney U) و در مقایسه داده های کیفی از تست Chi2 استفاده شد است.

       یافته ها:

در مطالعه حاضر ، نتایج بدست آمده نشان داد که فراوانی مسمومیت در میان پسرها (57.8%) بیشتر از دخترها(42.2%) بوده و در میان کودکان شهری (65.3%) بیشتر از کودکان روستایی (34.7%) است . میزان مسمومیت کودکان در والدینی که تحصیلات بالاتری برخوردارند کمتر است . مسمومیت غیر دارویی (58.4%) بیشتر از مسمومیت دارویی (41.6%) بوده و مسمومیت با متادون ، و داروهای ضد آلرژی بیشتر از همه شیوع داشتند. شایعترین علامت بالینی ، علائم نورولوژیک (51.7%) بود. شایعترین فراوانی پاراکینیکی بصورت ، لوکوسیتوز(19.6%) ، اسیدوز (6.1%)، الکالوز(1%)،افزایش ESR (21.8%) ، افزایش CRP (26.1%) ، افزایش CPK (0.4%) ، افزایش LDH (1.8%) ، افزایش آنزیم های کبدی (5%) ، تست های عملکردی کلیوی غیر نرمال (0.8%) ، هیپوگلایسمی (0.8%) ، تست های انعقادی مختل (1.2%) بود .

         نتیجه گیری:

با توجه به شیوع بالای مسمومیت متادون و داروهای ضد آلرژی در زنجان باید به علائم بالینی کودکانی که با تابلو مسمومیت مراجعه می کنند توجه ویژه نمود . آموزش ها و پیشگیری از مسمومیت با متادون ، دور نگاه داشتند متادون از دسترس کودکان ، باید در مراکز ترک اعتیاد به خوبی آموزش داده شده و در صورت بروز مسمومیت بلافاصله به بیمارستان مراجعه شود.

      واژه های کلیدی: مسمومیت ها،علل، کودکان ، زنجان

 


پایان نامه جهت اخذ دکترای پزشکی عمومی

اساتید راهنما: دکتر علینقی کاظمی، دکتر فرشاد جعفری

استاد مشاور: دکتر سمیه عبدالهی ثابت