بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی با تبعیت از رژیم دارویی و مراقبت از خود در بیماران تحت آنژیوپلاستی با تنگی مجدد عروق کرونری مراجعه کننده به بیمارستان قلب شهید رجایی در سال۱۳۹۹

نام نویسنده (دانشجو):
مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد
سمت استاد در پایان‌نامه: استاد مشاور

چکیده:

چکیده

زمینه و هدف:  آنژیوپلاستی عروق کرونری یکی از رایج ترین روش های درمانی برای انسداد عروق کرونری محسوب می شود. بیماران تحت آنژیوپلاستی مجبور به تبعیت از رژیم دارویی هستند تا از تنگی مجدد عروق کرونر پیشگیری بعمل آید و این امر تنها با مشارکت بیماران در مراقبت از خود  میسر میشود از سویی دیگر، آنژیوپلاستی عروق کرونر در کیفیت زندگی این بیماران تاثیر دارد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی با تبعیت از رژیم دارویی و مراقبت از خود در بیماران تحت آنژیوپلاستی با تنگی مجدد عروق کرونری مراجعه کننده به بیمارستان قلب شهید رجایی در سال1399 انجام شد.

روش بررسی: در این مطالعه‌ی توصیفی همبستگی، از طریق روش نمونه‌گیری در دسترس 92 نفر از بیماران با تنگی عروق کرونر که جهت آنژیوپلاستی مجدد به بیمارستان قلب شهید رجایی  تهران مراجعه کردند، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. پرسشنامه های کیفیت زندگی MacNew، مراقبت از خود و سنجش تبعیت دارویی، ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش بودند. در این پژوهش به منظور تعیین اعتبار و تعیین پایایی پرسشنامه از اعتبار محتوی و محاسبه آلفای کرونباخ ابزار استفاده شد. پس از جمع آوری اطلاعات از نرم افزار SPSS 20 جهت تجزیه و تحلیل آمار توصیفی و استنباطی اطلاعات استفاده شد.

 یافته‌ها: اکثر افراد مورد پژوهش (3/54%) مرد و با میانگین سنی (53/6± 68/60)سال بودند. بین کیفیت زندگی و تبعیت داروئی ارتباط مستقیم معناداری وجود دارد(32 /0=r،002/0=P). بین کیفیت زندگی و مراقبت از خود ارتباط مستقیم معناداری یافت شد (82 /0=r، 001/0=P).

نتیجه گیری: شناخت تفاوتهای فردی و فرهنگی اتخاذ روش مناسب هر فرد جهت پیگیری درمان و افزایش تبعیت از رژیم درمانی، و نحوه خودمراقبتی از عوامل بسیار مهم در مراقبت از بیماران تحت آنژیوپلاستی است. بنابراین توصیه می شود پرســـتاران با تقویت تبعیت از رژیم دارویی، باعث بهبود توانایی خودمراقبتی در بیماران تحت آنژیوپلاستی عروق کرونری و کاهش عوارض ناشی از آن شوند تا کیفیت زندگی بهبود یابد .

کلید واژه‌ها: آنژیوپلاستی، تنگی مجدد عروق کرونری، خود مراقبتی ، تبعیت از رژیم دارویی، کیفیت زندگی.

 


دانشجو: مهدی عباس زاده

استاد راهنما: دکتر ناهید رژه

اساتید مشاور:

 آقای دکتر فرشاد جعفری

آقای سید داوود تدریسی